hirdetés

Csak a tökéletes elég jó? - 9 jel, amiből felismerheted, hogy perfekcionista vagy

Gyakran észre sem veszi az ember, hogy a tökéletességre törekszi, ha nem sikerül, akkor meg leértékeli magát. 9 jel, amiből felismerhető, hogy perfekcionista vagy.

 

 

A perfekcionizmus tökéletességre törekvést jelent, azt a jellemvonást, hogy bármit is csinálunk, tökéletesen akarjuk csinálni, illetve ha a saját fogalmaink szerint nem csináljuk tökéletesen, akkor leértékeljük magunkat. Gyakran észre se veszi az ember, hogy tökéletességre törekszik.

 

Mik azok a jelek, amelyekből észrevehetjük?

 

1. Mindent vagy semmit kategóriákban gondolkozunk.

Valami vagy tökéletes, vagy kudarc, vagy jó, vagy rossz. Szélsőségekben ítéljük meg a dolgokat, nem vesszük figyelembe, hogy az emberek vagy a helyzetek inkább fokozatokkal jellemezhetők. Például azt mondjuk, hogy valaki mogorva, és nem azt, hogy időnként mogorva tud lenni.

2. Szélsőségesen viselkedünk.

Például megeszünk egy sütit és már úgy tekintjük, hogy elrontottuk az egész diétánkat, úgyhogy megehetünk akár még húszat.

3. Ritkán bízunk másra bármit, mert azt gondoljuk, úgyse tudják jól megcsinálni.

Mások ezt úgy látják, hogy nem merjük elengedni a kontrollt, de mi úgy látjuk, hogy csak akkor lesz jól megcsinálva valami, ha mi magunk csináljuk meg.

4. Túl sokat várunk magunktól és másoktól.

Azt hisszük, hogy mindig a lehető legtöbbet kell nyújtanunk, és másoknak is. Félünk a hibázástól.

5. Nehezünkre esik befejezni egy feladatot, mert úgy érezzük, hogy mindig tudna ennél jobb is lenni.

Nem akarjuk megosztani másokkal a munkánk végeredményét, mert biztosak akarunk lenni abban, hogy tökéletes, mielőtt megmutatjuk másoknak.

6. Sokszor használjuk a „kéne” szót.

„Meg kéne tennem ezt”, „meg kéne tennie azt”. Sokszor mondunk vagy gondolunk ilyet. Úgy érezzük, vannak szabályok, amiket be kéne tartani, és ha ez nem így történik, akkor elégedetlenek vagyunk.

7. Az önbizalmunk azon alapul, hogy mit érünk el, és milyen visszajelzést kapunk másoktól.

Tökéletességre törekszünk, és mások elismerésére van szükségünk, hogy megelégedjünk a teljesítményünkkel. Amint elérünk valamilyen célt, rögtön újabbat tűzünk ki magunk elé.

8. Arra koncentrálunk, amit elrontottunk.

Még akkor is, ha van számos más dolog, amit jól csináltunk.

9. Halogatunk, vagy elkerülünk helyzeteket, amikről azt gondoljuk, hogy nem tudunk jól teljesíteni benne.

Gyakran, akik halogatnak vagy elkerülnek helyzeteket, azért teszik, mert azt gondolják, hogy nem menne nekik tökéletesen, úgyhogy nincs is értelme belemenni.