hirdetés

Hogyan olvassunk mások jelzéseiből?

Az ember nem csak szavakkal kommunikál, fontos a testbeszéd, a hangszín, a megérzésünk, az emocionális energia. Mire érdemes figyelni, hogy számunkra kellemes kapcsolatokat sikerüljön kialakítani.

 

 

Tudat alatt mindannyian számtalan információt szerzünk egymásról elsősorban nem a szavak segítségével, hanem számtalan egyéb jelzésből. Kutatások szerint az emberek kommunikációját mindössze 7%-ban alkotják a szavak, sokkal több mindent megtudunk egymásról a testbeszédből, hangszínből. Mik azok a jelzések mégis, amiket akár tudatosan is megfigyelhetünk, és így több mindent megtudhatunk másokról?

 

Először is tehát figyeljük meg a másik ember testbeszédét. Néhány jelzés, amit megfigyelhetünk:

1. Megjelenés

Első lépésként megfigyelhetjük, hogy hogyan öltözködik valaki. Öltönyt visel és kifényesített cipőt? Ez azt sugallja, hogy ambíciói vannak, sikereket akar elérni. Farmert visel és pólót, elsősorban a kényelemre és természetességre helyezve a hangsúlyt? Szűk pólót visel és felsliccelt ruhát? Elsősorban vonzó akar lenni. Nyakláncot visel kereszttel vagy Buddhával, spirituális értékeket akar kifejezni?

2. Testtartás

A másik ember testtartása lehet magabiztos: magasra tartott fej, kihúzott hát, vagy járhat határozatlanul, rejtőzködve, ami alacsony önbecsülésre utal. Esetleg pöffeszkedve kidülleszti a mellkasát, ami túl nagy egot jelezhet.

3. Mozgás

Dőlés és távolság: általában afelé dőlünk, akit kedvelünk, és attól távolodunk, akit nem.

Összezárt karok és lábak: ez védekezést, haragot vagy önvédelmet jelenthet. Amikor az emberek összezárják a lábukat, a felső lábfejüket hajlamosak afelé tartani, akivel a leginkább kijönnek.

Kezek elrejtése: amikor valaki elrejti a kezét az ölébe, a zsebébe vagy a háta mögé, az azt sugallja, hogy rejteget valamit.

Ajakharapás vagy körömrágás: ezzel általában megnyugtatni próbálják magukat az emberek egy kellemetlen helyzetben.

4. Arckifejezések

Az érzelmek általában nyomot hagynak az arcunkon. A mély ráncok aggodalmakra vagy túlzott gondolkodásra utalnak. A szarkalábak a vidámságot jelzik. Az összepréselt száj haragra, megvetésre vagy keserűségre utalhat. Az összeszorított állkapocs és a fogcsikorgatás feszültséget jelez.

 

Ezek természetesen nem egyértelmű, objektív jelek, inkább csak általános iránymutatók, sokszor csak aktuális állapotot jeleznek és nem általános jellemzőket. Ráadásul egy-egy testtartásnak, mozgásnak többféle értelmezése is lehet, és így a szemlélő szubjektív megítélése befolyásolja.

A másikhoz képesti fizikai távolságtartást befolyásolja a gyermekkori környezet (pl. a városiak hajlamosabbak nagyobb távolságot tartani, mint vidékiek), neveltetés, lelki alkat, nem csak az aktuális szimpátia.

A kezek elrejtése is lehet a zavar kifejeződése, nemcsak az, hogy valakinek rejtegetni valója van, és az ajakharapás is lehet egy felvett szokás, stb.

 

Másodszor hallgassunk a megérzéseinkre.

Ezek azok az érzések, amiket egy másik ember kivált belőlünk, amit a zsigereinkben érzünk, tudatosan megfoghatatlanul. Ha meg akarjuk érteni a másik embert, akkor arra kell figyelnünk, ki is ő valójában, nem a felszínen látható dolgokra.

Segíthet ebben, ha:

1. Odafigyelünk a zsigeri érzéseinkre.

Főleg az első találkozáskor, amikor még nincs időnk gondolkozni, ez az első érzés, ami megjelenik bennünk egy ember kapcsán.

2. Érezzük, ha libabőrösek vagyunk.

Ez jelzi, hogy kivált-e belőlünk valamit az adott ember, vagy amit mond. Ez jelez akkor is, amikor első találkozáskor úgy érezzük, mintha már ismernénk egymást valakivel.

3. Észrevesszük a pillanatokat, amikor mintha felismernénk valamit.

Ha nem figyelünk oda, könnyen továbbsiklunk a következő gondolatra és elveszítjük a megértés pillanatát.

4. Empátiával, intuitíven figyelünk oda másokra.

Gyakran átéljük így beszélgetőtársunk fizikai érzéseit. Vegyük észre, ha egy találkozás után hirtelen máshogy érezzük magunkat.

 

Harmadszor érezzük az emocionális energiát.

Érzelmi állapotunk energiában fejeződik ki, ezt érezzük másoknál intuitíven. Vannak emberek, akikkel jó együtt lenni, jobb kedvünk lesz tőlük, energiát adnak. Mások lemerítenek minket, ösztönösen távolodni akarunk tőlük.

Stratégiák:

1. Érezd a másik ember jelenlétét!

Ez egy általános energia, amit kibocsátunk, nem azonos a szavakkal vagy a viselkedéssel. Figyeljünk oda, hogy hogyan érezzük magunkat a másik mellett: jó nekünk mellette lenni, vagy távolodnánk?

2. Nézzünk a másik ember szemébe!

A szem kifejezi az érzelmi állapotot, azt, hogy barátságos vagy zárkózott valaki, egy átfogó érzetet közvetít a személyről.

3. Figyeljük meg a kézfogás, ölelés, érintés érzését!

Az érintésen keresztül érezhetjük a másik emocionális energiáját. Meleg, kényelmes egy kézfogás egy ölelés? Vagy távolságtartó, elutasító? Nyirkos a kézfogás, ami szorongásra utal? Vagy puha, ami félénkséget jelez?

4. Figyeljünk oda a másik ember hangszínére nevetésére!

Figyeljük meg, hogy hat ránk! Nyugtatólag hat? Vagy kellemetlen, darabos?

 

Az, hogy mit vált ki belőlünk egy másik ember, persze nem feltétlenül jelzi hitelesen, hogy milyen is ő valójában, hiszen ez egy szubjektív jelzés számunkra. Abban mindenesetre segítségünkre lehet, ha odafigyelünk a másokkal kapcsolatos érzéseinkre, hogy tudatosabban tudjuk alakítani a kapcsolatainkat, elkerülni a ránk nem jó hatással lévő embereket és olyan emberek társaságát kereshetjük, akikkel jól érezzük magunkat.