hirdetés

Hogyan ne együk túl magunk Karácsonykor

Karácsonyi lakomázás

Közeledik a Karácsony, ami hagyományosan a családi összejöveteleket és nagy evészeteket jelenti

 

 

Azoknak, akik amúgy is küszködnek a súlyukkal, ez különösen nehéz időszak. A Karácsony sok olyan helyzetet hoz magával, melyek felerősítik az evés késztetését: ínycsiklandozó ételek, baráti és családi találkozások és mindazok az érzelmek, amik ezeket kísérhetik: stressz, szorongás, harag, frusztráció. Nem könnyű időszak, de némi odafigyeléssel el lehet kerülni azt, hogy agyonegyük magunkat ilyenkor.

 

Nézzünk néhány dolgot, amire érdemes odafigyelni: Gondoljuk át, hogy belőlünk mi az, ami kiváltja azt, hogy akkor is eszünk, ha nem vagyunk éhesek, illetve többet eszünk, mint kellene.

Néhány ember számára már a családdal való találkozás is evésre késztető tényező. Ez lehet azért, mert ez jelenti a családi hagyományt, vagy, mert a családdal való találkozás szorongást vált ki.

Ha egy érzelmileg túlfűtött beszélgetés váltja ki belőlünk a túlzott evést, akkor érdemes ezeket a témákat kerülni. Esetleg tervezzük meg, hogy mit fogunk válaszolni, tenni, ha olyan beszélgetésbe keveredünk, ami korábban túlevést váltott ki belőlünk.

Ha a család az etetést a szeretettel párosítja, például az anya, vagy aki főz a családban egyre csak kínálgat, készüljünk fel a „nem”-et mondásra.

A magány érzése is túlevést válthat ki, akár valóban egyedül vagyunk, akár „tömegben” érezzük magányosnak magunkat, mert épp senki nem szól hozzánk. Ha csak aktuálisan vagyunk egyedül, tervezzünk programot a barátainkkal, szomszéddal. Ha nincsen társaságunk, találjunk például egy helyi közösséget, ahol segíthetünk esetleg a rászorulóknak. Bármi miatt érezzük is magányosnak éppen magunkat, tervezzünk előre valami pozitívat, amit várhatunk.

Persze önmagában az ünnepi ételek is túlevésre buzdítanak. Hogyan is állhatnánk ellen az ínycsiklandozó falatoknak? Valójában egyszerűen csak hagyjuk magunkat enni, miközben néhány dologra odafigyelünk, hogy a túlevést megelőzzük.

Ne éhezzünk a főétkezés előtt. Azt hihetnénk, hogy az jó taktika, ha például az esti összejövetel főétkezése előtt nem eszünk. De ezzel csak azt érjük el, hogy farkaséhesen még többet eszünk az ünnepi ételekből. Érdemes inkább enni kis adagokat a nap folyamán.

Szánjunk időt az evésre! Kis adagokat szedjünk, együnk lassan, ezzel időt hagyunk a gyomrunknak annak jelzésére, hogy már teli van, és így jobban ellen tudunk állni a következő fogásnak.

Mozogjunk! Hívjunk el az összejövetelről valakit magunkkal sétálni egyet a vacsora után, vagy akár előtte és utána is. Ha rendszeresen mozgunk, tervezzünk be ilyentájt egy kis extra mozgást.

De ha odafigyelünk is, akkor se váljon az evés elkerülése a központi gondolatunkká, mert minél többet foglalkozunk vele, annál nehezebb lesz kordában tartani étvágyunkat. És nem utolsósorban elronthatja az ünnepek élvezetét.

Ha ugyanúgy teliesszük magunkat ilyentájt, mint eddig minden évben, akkor se essünk kétségbe, minden bizonnyal nem vagyunk egyedül ezzel, ez az időszak erről szól. Azután úgyis jön az újév, amikor elkezdhetünk sportolni, odafigyelni az evésünkre és mindent úgy csinálhatunk, ahogy megfogadjuk.