Nem érdemes azon vitázni, a filmek utánozzák-e az életet vagy fordítva.
Valami úgyis mindig felforgatja az elméleteket. George Clooney legújabb rendezése, a Műkincsvadászok (Monuments Men, hazai bemutató 2014. február) ugyan megtörtént eseten alapul, mégis inkább emlékeztet egy modern A piszkos tizenkettő-re vagy Kelly hősei-re, mint tényfeltárásra.
A második világháború alatt a nácik által elrabolt műkincsek visszaszerzésére létrehozott, művészettörténészekből álló kommandós egység története elég őrült hozzá.
A megvalósítása sem akármilyen, hiszen a főszerepeket Clooney mellett Matt Damon, Cate Blanchett, John Goodman, Bill Murray és Jean Dujardin játssza.
Az elmúlt héten a valóság közbelépett: arra emlékeztet, hogy a tudós kalandorok történetének mégis sok köze van az igazsághoz.
A világsajtót bejárta a hír, hogy egy elhagyott és elhanyagolt müncheni lakásban 1400 rég elveszettnek hitt festményt találtak – csupa olyat, melyet a II. világháború idején raboltak el tulajdonosaiktól. A kivételes, 1.4 milliárd eurósra (!) becsült lelet egy ügyész és egy művészettörténész közös nyomozásának eredménye. A nácikat szolgáló műkereskedő hagyatékában több mint 1400 képet találtak: többek közt Picasso, Chagall, Renoir, Matisse műveit.
Ha George Clooney nem lett volna elég, most egy bűnügyi hír emlékeztet rá, hogy a világháború a történelem legnagyobb műkincsrablása is volt – Hollywoodban és a német államügyészségen egyaránt dolgoznak műkincsvadászok.
IC Press