David Cronenberg: Konzum

A rendező első könyve, mivel rendezőként is szereti a horrort, a könyv története is igen bizarr.

Brutális gyilkosság történik Párizsban, az áldozat Celestine Arosteguy, a híres filozófus, a testét megcsonkítva találják az otthonában, a gyanú szerint nem csak darabolás történt, hanem ettek a testből is. A gyanú szerint a szintén igen híres filozófus férj lehetett a tettes, Aristide Arosteguy ráadásul eltűnt, szökésben van.

A gyilkossági ügyben Naomi, a szabadúszó újságírónő is nyomozni kezd. Naomi bűntényekre szakosodott és kezdi felderíteni mi történhetett valójában, milyen oka lehetett a filozófus férjnek a kegyetlen gyilkosságra. Ahogy egyre inkább belebonyolódik a nyomozásba, úgy derül fény a filozófus házaspár orgiáira, amikbe az egyetemi tanítványokat is belevonják, mindennek filozófiai alapokat, háttért biztosítva. Naomi maga sem tud érinthetetlen maradni az ügyben, közben távol van barátjától, akivel ugyan nem házasodott össze, de szinte egy párnak tekinthetőek. Igaz, a kapcsolatuk nem alakul éppen a legjobban, eltávolodtak egymástól, a munkájukból fakadóan is, hiszen Nathan is újságíró és járja a világot, ráadásul legújabb perverz orvosi ügye során lefekszik egy nővel, akitől különleges nemi betegséget kap el.

Nathan a Roiphe kór kutatása közben felveszi a kapcsolatot a betegséget felfedező orvossal, és milyen meglepő, az orvosi esetekkel foglalkozó újságíró közös munkába kezd a professzorral, aki éppen a lánya különleges betegségét próbálja meggyógyítani, Nathannek meg dokumentálnia kell a látottakat.

Naomi és Nathan ügye között szép lassan kiderül, milyen összefüggés van, rengeteg filozófiai értekezés közepette, aminek természetesen központi eleme a konzumizmus mindenféle formája, megismerhetjük azokat a betegeket, akik szerint csak akkor lesznek szépek, ha öncsonkítást hajtanak végre magukon, egy budapesti szervkereskedő is a képbe kerül. De mi köze van mindehhez, az észak-koreaiaknak, milyen film okoz felbolydulást, és mi köze lehet egy beteges képzelgésnek a különleges hallókészülékhez. A történetben kütyümániás újságírók nyomoznak, Cronenberg maga is imádja a legújabb eszközöket és a képi világ egyértelműen jelzi, hogy Cronenberg milyen filmes nézőpontból képzeli el az eseményeket, a kamera, a fények, az elrendezések igen fontosak még írás közben is a számára.

Cronenberg könyve annak ellenére, hogy kemény témát jár körbe, nem eléggé pörgős, nem eléggé izgalmas, inkább nyomasztó éppen a téma miatt, és természetesen erősen a 18 éven felettieknek ajánlott olvasmányról van szó. Cronenberg könyve rétegkönyv és nem véletlenül a rendező neve uralja a borítót, a háttérben egy meztelen női test és a történet szempontjából fontos, hogy melyik testrésze látható az alaknak. A Konzum inkább a rajongóinak lesz érdekes olvasmány és nem a szélesebb rétegek kedvenc könyvéről beszélhetünk. Ennek ellenére érdekes utazás egy a megszokott szemléletmódtól igen távoli világba, összeesküvés elméletek között, betegesen szexuális, horror elemek közepette.

 

R. Molnár Gábor