Az Agave Kiadótól megjelent az író trilógiájának második kötete, A VARÁZSLÓKIRÁLY, mely az első kötet, a sikeres A VARÁZSLÓK után fokozni tudta az izgalmakat, még mélyebbre-magasabbra jutva a varázslatok szépséges-gyötrelmes világába.
A történet ott kezdődik, ahol a mesék befejeződni szoktak: ...és boldogan éltek, amíg....
Fillory a helyszín, ahol Quentin három társával, Juliával, Eliottal és Janettel osztozik a királyságon. Tudjuk az első kötetből, hogy ez az ország egy kitalált író fantázia-országának a neve, ahova mindig is kerülni szerettek volna. Sikerült és most élvezik ifjú felnőttkoruk csodás világát.
Az első kötet a diákévek, ez a felnőtté válás korszaka, azokkal a feladatokkal és lehetőségekkel, melyben a különleges képességű szereplők a varázslat és a valóság között próbálnak kapaszkodókat keresni, hősökké válni, saját útra találni.
Az életben mindenki hős akar lenni, mindenki saját élete hőse és nem valami mellékszereplője. Aki nemes küldetést teljesít, nem egyszerűen megtalál valamit, hanem valamivé válik, mégpedig HŐSSÉ.
Hogy mit kell megtalálni ebben a történetben? A mese- a mesében hét aranykulcsról szól, egy tündérmese mintájára Fillory királyai és a többi volt varázskapus diák is hét aranykulcs felkutatását kapja feladatul. Mert persze a királyság nem folyamatos béke és harmónia, egyre nagyobb katasztrófák fenyegetnek, Filloryt a megsemmisüléstől kell megmenteni.
A hét aranykulcs megszerzése érdekében nagy utazásokra indulnak valóságos és fantázia-világokban. A küzdelmek megoldásokhoz és önmegismeréshez is vezetnek. Kiderül, hogy általában nem azt a feladatot kapjuk, amit eredetileg szerettünk volna, hanem amit képesek vagyunk teljesíteni, és hogy persze minden okkal történik...
A regény eközben minden eszközt felhasznál, amit mi olvasók is megteszünk saját fantázia-világunk és gondolkodásunk kialakításában, olvasmányainkat, tapasztalatainkat, hitvilágunkat. Grossman - úgy tűnik - hisz a Gyűrűk urában, Harry Potterben, Alice csodaországában, Ózban, tündérmesékben, sárkányokban, vallások isteneiben és félisteneiben, regékben és mondákban és főleg az ember erejében, beleértve a tudományok és technika nagyszerű és legújabb eredményeit.
Írói módszere az irónia, amivel megtalálja az egyensúlyt a magasan-mélyen megélt érzelmek és következtetések világában.
A könyv erőssége, hogy a valós helyszínek bemutatása legalább olyan varázslatos, mint a fantáziáé, sőt Velence és Provance a leghatásosabb, minden képzeletet felülmúló.
A történet a hetedik kulcs megtalálása után úgy fejeződik be, hogy Quentin ugyan mindent elveszít, de mégis királyabbnak érzi magát, mint valaha, nem játékkirálynak, hanem igazinak.
Biztosak lehetünk benne, hogy a fantasy harmadik kötete is sok kalandot, játékot, gondolatot, kérdéseket és megoldásokat nyújt.
Réger Margit